A korrupció ellen a parkolásban

A korrupció ellen a parkolásban

  • Post published:július 31, 2020

A parkolásüzemeltetést július elsejétől átvette az önkormányzat, saját cégén, az EVIN Zrt. keresztül igyekszik hatékonyabbá, fejleszthetőbbé tenni az üzemeltetést, ezzel is hozzájárulva a lakosság parkolási terheinek csökkenéséhez. Alig két hét alatt nem lehet messzemenő konzekvenciákat levonni, ezért dr. Bernáth Attila vezérigazgató-helyettessel a műszaki információkról, a parkolóőrök munkájáról beszélgettünk.

A prostituált nem fizetőeszköz

A parkolóellenőrök munkája nem könnyű. Átlagosan napi 16 km-t gyalogolnak, sok száz rendszámleolvasást végezve. Mindegy milyenek az időjárási körülmények, ők mennek és végzik a dolgukat.
– Jelentős korrupciós nyomás nehezedik a parkolóellenőrökre – teszi hozzá a fentiekhez a parkolásüzemeltetés szervezéséért felelős vezérigazgató-helyettes.
– A szolgáltatást igénybe vevők között vannak, akik rendszeresen szeretnék megváltani egész napos parkolásukat, vagy a kiszabott/kiszabandó büntetést 1-2
ezer forintos vesztegetéssel. Néhányan folyamatosan figyelik, mikor érkezik az ellenőr, és kedveskedéssel, vesztegetéssel akarnak kibújni a díjfizetés alól, mi több, prostituált szolgáltatásával is próbáltak már fizetni a parkolásért.

 Szűrik a korrupciós hajlamot

– A törvénytelenségek ellen folyamatosan fellép a rendszer, már a kiválasztás során is az egyik fő szempont a korrupciós hajlam kiszűrése volt – mondja dr. Bernáth Attila.
– Az ellenőrök motivációs rendszerében az egyik kizáró kritérium, ami elbocsátást
von maga után, a korrupció elfogadása. Ennek megakadályozására, a motiváción kívül, több csatornán ellenőrzések is folynak. A vesztegetőknek tudniuk kell, akit megkörnyékeznek, az az állásával játszik.

Jelentős műszaki problémák

Mindemellett jelentős műszaki gondokkal is küzd a parkolásüzemeltetés
Erzsébetvárosban. A megörökölt parkolóautomaták
a több évtizedes szolgálat után sokszor és kiszámíthatatlanul
romlanak el. Jellemző probléma például az érmeelfogadó
egység meghibásodása.
– Ezt tetézi, hogy hamis hibabejelentők is próbálkoznak, akik
úgy gondolják, ezzel megússzák a díjfizetést. Azonban számukra
rossz hír, hogy karbantartó egységünk 5-10 perc alatt kiszáll a
hibásnak jelentett automatákhoz, és amelyik rövid úton javítható,
azt azonnal újra üzembe állítják. Jó ha tudják, az ilyen hamis
bejelentések esetén a rendszámok ellenőrzésre és bírságolásra
kerülnek. Javasoljuk mindenkinek, aki teheti, használja a biztonságos
és helyi, technikafüggetlen mobiltelefonos parkolást, így az
esetleges automatahibák nem jelentenek akadályt a parkolásban.
A beszélgetésből kiderült, napi 10-20 hibaelhárítást kellett
eddig végrehajtani. Reméljük, ezek száma a „bejáratódással”
csökken majd, de a végső megoldást csak egy új, korszerű parkolási
rendszerkörnyezet hozhatja el.